2010-10-21 Sauraha (PN Chitwan) -> Lumbini -> Gorakpur

O 9:30 wyjeżdżamy autobusem w kierunku granicy z Indiami. Wysiadamy w Bhairawa, skąd kolejnym autobusem jedziemy do Lumbini. Tam wypożyczonymi rowerami zwiedzamy kompleks świątyń wybudowanych obok miejsca urodzenia Buddy. Lumbini jest ciekawe, gdyż wiele państw, w których wyznaje się buddyzm wybudowało tam świątynie we własnym stylu. Najbardziej podobają nam się świątynie: chińska, tajska i birmańska. Najbrzydsza jest świątynia niemiecka. Widać, że wciąż powstają nowe świątynie, np. w trakcie budowy była świątynia kambodżańska przypominająca Angkor Wat.

Świątynia, w której znajduje się miejsce urodzenia Buddy oraz chińska świątynia.

Następnie udajemy się na granicę nepalsko-indyjską. Przekraczamy ją około godz. 19:00. Ostatnim autobusem o 20:00 jedziemy do Gorakpur, gdzie dojeżdżamy po 3 godzinach. Na dworcu kolejowym okazuje się, że wszystkie miejsca sypialne na nocny pociąg do Varanasi zostały już wykupione. Dostępne są tylko miejsca siedzące, które nie gwarantują zbyt dużego poziomu bezpieczeństwa. Ponieważ jesteśmy zmęczeni decydujemy się na nocleg w hotelu i podróż pociągiem o 5:30. Jesteśmy też zaskoczeni widząc setki osób, w tym rodziny z dziećmi, śpiących na ziemi na dworcu i przed dworcem.

Świątynie tajska i birmańska.